Linde Steer Control
De Linde Steer Control in beeld
Een compleet nieuwe rijervaring
- Beperkte armbewegingen
- Minder vermoeidheid
- Cognitieve verlichting
Ergonomisch onderzoek: minder bewegingen, minder fysieke belasting
Om de ergonomische voordelen van de Linde Steer Control wetenschappelijk te bewijzen, voerde Linde samen met het Instituut voor Motorvoertuigen van de RWTH Aken en fka GmbH in 2022 een studie uit bij 24 heftruckbestuurders die het grootste deel van hun werktijd op een heftruck doorbrengen. Uit de resultaten van dit onderzoek blijkt dat het ministuur en de joystick duidelijke voordelen hebben. Uit bewegingsanalyses blijkt duidelijk dat voor beide versies minder stuurarmbewegingen nodig zijn dan voor het conventionele stuurwiel.
Voor deze studie voerden de bestuurders twee identieke rijmanoeuvres uit die representatief waren voor hun dagelijkse werk: rechtdoor rijden, door bochten rijden, manoeuvreren en goederen ophalen, afzetten en stapelen. Om de bewegingsradius van de schouder, de elleboog en de pols te bepalen, werden de romp en de armen van de bestuurders gefilmd met een speciale camera en werden de opnamen geanalyseerd.
Het resultaat: 25% minder schouderbewegingen, 45 % minder elleboogbewegingen. De schouder- en ellebooggewrichten worden dus veel minder belast, evenals de spieren tot in de nek. De resultaten van de bewegingsanalyse komen overeen met de subjectieve ervaring van de heftruckchauffeurs. Zij verklaarden dat de belasting op de schouders en armen veel lager was met het ministuur en de joystick dan met het klassieke stuur.
Zicht en veiligheid
Met de Linde Steer Control verdwijnt het conventionele stuurwiel. De stuurkolom wordt hierdoor overbodig en het zicht door de voorruit op de vorkpunten is verbeterd. Dit maakt het voor de bestuurder eenvoudiger om ladingen van de grond op te pakken.
De besturing van de toekomst: meer veiligheid door "Steer by wire"-technologie
De Linde Steer Control is gebaseerd op "Steer by wire" technologie, waarbij de besturingscommando's van de chauffeur worden omgezet in een elektrisch signaal dat wordt doorgegeven aan de hydraulische besturingselementen. Hierdoor kunnen de wielen van de heftruck worden gestuurd, ook al is het stuurelement niet meer mechanisch verbonden met de stuuras. Met de Steer Control heeft Linde een innovatief concept ontwikkeld dat een veilige werking van de heftruckbesturing in alle situaties garandeert, ondanks het ontbreken van een mechanische verbinding.
Vrijblijvend advies of een offerte aanvragen?
Wij nemen spoedig contact met u op voor een vrijblijvend advies of een offerte op maat.