Brandstofceltechnologie
✔ Voltanken duurt slechts 3 minuten
✔ Duurzame energieoplossing die geen uitstoot genereert
✔ Komt volledig tot zijn recht bij lange inzet (bv. meerploegensystemen)
✔ Reeds uitvoerig getest bij Europese giganten
8 voordelen van waterstoftechnologie
- 1. Snel bijtanken
- 2. Lagere kosten
- 3. Veilig gebruik
- 4. Proper gebruik
- 5. Langere levensduur
- 6. Ruimtebesparend
- 7. Milieuvriendelijk
- 8. Moderne technologie
Ideale toepassingen voor het gebruik van de Linde brandstofceltechnologie
Ploegendiensten
Door het wegvallen van batterijwissels enerzijds en het snelle bijtanken en de stabiele prestaties anderzijds, biedt de brandstofcel meer efficiëntie in veeleisende ploegendiensten. Deze aspecten maken de technologie interessant voor zowel productieomgevingen als voor intensieve logistieke diensten, zoals online verkoop.
Voedingsmiddelenindustrie en farmaceutische industrie
Hygiënevereisten – zoals vermeld in HACCP – staan centraal in de logistiek van de voedingsmiddelenindustrie. In de farmaceutische industrie gelden de strenge richtlijnen van de GDP. In tegenstelling tot loodzuurbatterijen is bij het gebruik van brandstofcellen eventueel contact met zuur en andere chemicaliën uitgesloten, wat helpt om aan de strenge sectorgebonden eisen te voldoen.
Auto- en toeleveringsindustrie
De strakke deadlines in de auto- en toeleveringsindustrie vragen om industriële heftrucks en magazijntrucks met grote beschikbaarheid en stabiele prestatieniveaus tijdens alle diensten. De brandstofceltechnologie voldoet perfect aan deze eisen.
Kleine ruimtes
De ruimte die vrijkomt door het verdwijnen van stations voor het opladen en / of vervangen van batterijen kan worden gebruikt als opslagruimte. Dit systeem met lage uitstoot is ook beter voor de kwaliteit van omgevingslucht in kleine ruimtes.
Voorbeelden uit de praktijk
Onderzoek met BMW Group bevestigt economische efficiëntie
Voor de ontwikkeling van industriële heftrucks en magazijntrucks met brandstofceltechnologie, werkt Linde Material Handling nauw samen met sterke en ervaren partners. In 2013 werd samen met de BMW Group en de Lehrstuhl für Fördertechnik Materialfluss Logistik van de Technische Universiteit München een uitgebreid onderzoek naar de economische en technische mogelijkheden van deze technologie opgestart, genaamd H2IntraDrive.
Voor dit onderzoek werden vorkheftrucks met waterstofaandrijving ruim 20.000 uur aan het werk gezet op de carrosserieafdeling van BMW-i voertuigen in Leipzig. De conclusie: de gezamenlijk ontwikkelde waterstofaandrijving is nú al klaar voor de markt en kan onder bepaalde omstandigheden al economisch worden ingezet.
Kort samengevat was de technologie bijzonder overtuigend bij dagelijks gebruik in een productieomgeving, niet alleen door de grote inzetbaarheid, maar ook door het gebruik van regeneratief geproduceerde waterstof die minder impact heeft op het milieu. Sinds 2017 wordt een ander onderzoek uitgevoerd, genaamd FFZ70.
Test op locatie in overslagmagazijn DB Schenker
E-LOG-BioFleet is een gezamenlijk project van Linde Material Handling, Fronius International, DB Schenker, OMV, HyCentA Research en Joanneum Research. In een magazijn van DB Schenker in Hörsching, Oostenrijk, werden tien met brandstofcellen aangedreven heftrucks en het eerste tanksysteem voor waterstof in Europa onderworpen aan een praktijktest.
In dit met overheidsgeld gefinancierde project werden de voertuigen na een korte introductiefase volledig in de ploegendiensten geïntegreerd. Het minimaal vereiste vermogen werd opgewekt door de brandstofcel, en een ingebouwde lithiumionbatterij ving de vermogenspieken op en sloeg de tijdens het remproces herwonnen energie op.
Dankzij een geoptimaliseerde strategie en de terugwinning van remenergie bereikte het systeem een grote efficiëntie van zo'n 53 procent. Tevens produceerden de voertuigen gedurende de gehele levensduur 1/3de minder broeikasgassen dan een vergelijkbaar voertuig met een loodzuurbatterij. De waterstof kwam hierbij uit omgezet biogas.
Efficiënte fabriekslogistiek bij Mercedes-Benz
Onder het motto “Daimler Goes Green” test Mercedes-Benz het gebruik van vorkheftrucks voorzien van een brandstofcel. Dit project vindt plaats in de fabriek van Mercedes Sprinter bestelwagens in Düsseldorf – de grootste ter wereld –, waar de populaire transportvoertuigen worden geproduceerd in drieploegendiensten.
Met waterstoftechnologie wordt zowel op tijd als op personeelskosten bespaard voor het wisselen van batterijen. In slechts drie minuten is elke brandstofcel weer gevuld met waterstof en is het voertuig klaar voor gebruik. Daarmee schept de technologie ideale omstandigheden voor de inzet in ploegendiensten.
Vereisten en perspectieven
Brandstofceltechnologie is dan wel de technologie van de toekomst, maar ze is, zoals u hierboven kunt lezen, ook vandaag reeds klaar voor gebruik. Voor sommige bedrijven vormt ze nu reeds het ideale energiesysteem, afhankelijk van de specifieke toepassingen. Voor een economisch en efficiënt gebruik van heftrucks en magazijntrucks op waterstof, gelden een paar basisvoorwaarden:
- Omvang wagenpark: doorgaans begint brandstofceltechnologie interessant te worden vanaf twintig voertuigen.
- Infrastructuur: over het algemeen is economisch gebruik mogelijk bij een al bestaande infrastructuur voor tanken met waterstof. Als deze infrastructuur nog moet worden opgezet, moet de economische haalbaarheid geval per geval worden onderzocht.
- Subsidies: als subsidies aangeboden worden voor het opzetten van een duurzaam, met waterstof aangedreven wagenpark, is de kans groter dat een commercieel haalbare oplossing kan worden gerealiseerd.
Brandstofceltechnologie in beeld
Vrijblijvend advies of een offerte aanvragen?
Wij nemen spoedig contact met u op voor een vrijblijvend advies of een offerte op maat.