Tekst

Vakjournalist en onafhankelijk heftruckexpert Theo Egberts testte de nieuwe Linde elektrische vorkheftrucks Xi16 en Xi20 P. Na deze heftrucks uitvoerig te hebben getest, concludeerde hij dat ze over de hele lijn indruk maken met hun uitzonderlijke prestaties en ongekende rijcomfort. Ze leggen de lat dus opnieuw fors hoger binnen het laadbereik van 1 tot en met 2 ton.

Wat maakt een elektrische heftruck perfect? Voor de meeste bestuurders is het antwoord op deze vraag waarschijnlijk dat ze hoge prestaties moeten leveren, lage bedrijfskosten hebben en maximaal rijcomfort bieden. De nieuwe Linde Xi-heftrucks voldoen ruimschoots aan al deze vereisten, zoals Theo Egberts opmerkt in zijn rapport voor het vakblad “Logistics Inside”.

Nog voor de officiële marktintroductie van deze vorkheftrucks, kreeg Theo Egberts de kans om ze aan een uitgebreide praktijktest te onderworpen. Hierbij kon hij hun prestaties, ergonomie en energiezuinigheid evalueren, en ze met het marktgemiddelde voor dit segment (1 tot 2 ton) vergelijken.

Disclaimer: Alle afbeeldingen zijn beschikbaar gesteld door Andersom Testing, Theo Egberts en Mark Dohmen.

Video thumbnail
Tekst

'Mijn naam is Theo Egberts, en ik ben al meer dan 36 jaar actief als onafhankelijke tester van vorkheftrucks. Vandaag en gisteren kreeg ik de kans om de nieuwste Linde Xi-heftruckserie te testen, met hefvermogens van 1 tot 2 ton. Wat betekent Xi? De X staat voor hoge prestaties. Deze zijn een resultaat van de 90 V batterijen, tegenover de gewoonlijke 80 of 48 V. De i staat dan weer voor de lithium-iontechniek die in de heftruck geïntegreerd is, dit in tegenstelling tot de klassieke manier waarop heftruckbatterijen worden gebruikt. Dit geeft de bestuurder meer ruimte in de cabine.

Ik heb nog niet alles kunnen uitrekenen, maar de eerste indrukken en de eerste data zijn zeer positief in vergelijking met het gemiddelde in de sector. In mijn systeem laten de Linde heftrucks de beste waarden ooit optekenen. Ik heb nog nooit een heftruck in dit segment gezien die zoveel ruimte biedt aan de bestuurder. Er komt veel meer ruimte vrij door de integratie van de lithium-ionbatterij. Hierdoor kan de bestuurder comfortabel in- en uitstappen. De opstap is groter en breder, en ook de voetruimte is groter dan ooit tevoren.

Een ander kenmerk van deze nieuwe trucks is het veel betere zicht. De A-stijlen zijn veel dunner en het dashboard is lager dan ooit. Hierdoor heb je een beter zicht op de omgeving en de vorken, en je hebt bovendien een uitstekend zicht door het dak, dankzij het grote panoramische scherm.

Samengevat: Op vlak van prestaties hebben deze heftrucks het hoogste cijfer ooit van al mijn testen. Maar ook op vlak van efficiëntie presteren ze uitstekend. Ze hebben het hoogste cijfer van allemaal. Zelfs in de eco-modus is het productiviteitsniveau bovengemiddeld, en dat voor de langzaamste stand van deze truck.'

Theo Egberts test de Xi10 - Xi20 elektrische driewielheftruck
Tekst

Deze Linde Xi-heftrucks trucks maken deel uit van een nieuwe serie elektrische vorkheftrucks met contragewicht in het laadbereik van 1 tot en met 2 ton. Behalve de Xi10 - Xi20 high-performance heftrucks omvatten deze ook de traditionele elektrische heftrucks E14 - E20. Bij beide categorieën kan er gekozen worden uit driewielheftrucks of vierwielheftrucks.

Het portfolio omvat in totaal 26 modelvarianten en biedt een breed scala aan accucapaciteiten, laadcapaciteitsvarianten, afmetingen en stuurasvarianten, waardoor de Linde E14 - E20 en Xi10 - Xi20 kunnen worden afgestemd op elke toepassingsvereiste. Bovendien is er keuze uit verschillende energieopties: de beproefde loodzuurbatterijen, de zeer efficiënte Li-iontechnologie of de innovatieve brandstofcelsystemen.

Theo Egberts
Theo Egberts
Vakjournalist en onafhankelijk heftruckexpert
'Met de Xi-serie zet Linde alweer een nieuwe standaard in de compacte klasse met hefvermogens tot 2 ton.'

Wat de geteste Xi-modellen uniek maakt, is dat ze een geïntegreerde lithium-ionbatterij hebben. Hierdoor is het klassieke batterijcompartiment niet meer nodig. Hierdoor kon Linde de heftruckchauffeurs aanzienlijk meer voetruimte bieden. Het maakte het ook mogelijk om een veel bredere en lagere opstap te creëren. 'Door de integratie van de Li-ionbatterij bieden deze heftrucks veel meer ruimte en comfort dan de concurrentie', vat Theo Egberts zijn indrukken samen.

Tekst

Comfort als nooit tevoren

'De voetruimte is zeer ruim ontworpen en ook de opstap is comfortabel breed gemaakt en op een aangenaam laag niveau geplaatst. Dit zijn allebei zaken die ongezien zijn in deze klasse vorkheftrucks', aldus een lovende Theo Egberts. 'Maar dat is nog niet alles. De bedieningselementen zijn ook consequent ergonomisch geoptimaliseerd. Alle functies van de heftrucks worden intuïtief bediend met de Linde Load Control, die in de volledig verstelbare armsteun geïntegreerd is. De praktische details, zoals het grote aantal opbergmogelijkheden, maken het goed doordachte totaalconcept compleet.'

Linde Xi 16 - X20 heftruck met extra voetruimte
Linde Xi 16 - X20 heftruck met meer zicht doorheen de A-stijlen
Linde Xi 16 - X20 heftruck met Linde Load Control
Tekst

Ook over het consequent doorontwikkelde cabineconcept is Theo Egberts enthousiast. Het interieurontwerp van de Xi-heftrucks is identiek aan dat van alle nieuwe Linde vorkheftrucks met hefvermogens t.e.m. 5 ton. Dit draagt bij aan een hoge herkenningswaarde op de werkplek en maakt het voor heftruckchauffeurs veel eenvoudiger om te wisselen tussen heftrucks uit verschillende gewichtsklassen.

De nieuwe Linde heftrucks maken ook indruk met wat er onder hun motorkap zit. De uitstekende prestaties van deze nieuwe Xi-heftrucks zijn te danken aan een aantal technische innovaties. Het 90 V spanningsniveau van de geïntegreerde Li-ionbatterijen levert – samen met de efficiënte synchrone reluctantiemotoren – een maximaal elektrisch vermogen voor consistente hoge prestaties. En dit zelfs onder extreme omstandigheden.

Tekst

Ongeziene snelheden

De heftrucks kunnen in drie verschillende prestatie-instellingen worden bediend: Performance, Efficiency en Economy. Theo Egberts looft de 'ongekende rij-, sprint- en hefsnelheden' in de Performance-stand, wat resulteert in een ongeëvenaard eliteniveau van productiviteit. 'Zelfs in de Economy-stand, dus die met het laagste vermogen, bereiken de vorkliften nog steeds bovengemiddelde productiviteitsniveaus.'

Ondanks hun uitstekende prestaties ligt het energieverbruik van de Xi-heftrucks nog steeds rond het marktgemiddelde of zelfs daaronder, zoals de heftrucktester enthousiast uit de gegevens opmaakt. Afhankelijk van het individuele gebruiksprofiel zijn er verschillende batterijcapaciteiten tot 32 kWh beschikbaar, zodat de vorkheftrucks op verschillende taken afgestemd kunnen worden. 'Met de grootste batterijcapaciteit is acht uur onafgebroken werken een koud kunstje', stelt Theo Egberts in zijn testoordeel. Het laden gebeurt met gewone Linde laders of via een geïntegreerde lader.

'Met de Xi-serie zet Linde alweer een nieuwe standaard in de compacte klasse met hefvermogens tot 2 ton', besluit Theo Egberts. 'Nooit eerder waren heftrucks in dit segment zo royaal qua ruimte, zo productief qua prestaties en zo volledig opnieuw ontworpen ten opzichte van de vorige modellen.' Linde legt met al deze primeurs de lat opnieuw hoger. De vorkheftruckdeskundige concludeert dat de nieuwe Xi heftrucks een indrukwekkend totaalpakket vormen.