Het Belgische landenteam wint de StaplerCup 2024 in Duitsland en mag zich een jaar lang wereldkampioen noemen.
28 oktober 2024
Nieuws
Beurzen en evenementen
“Belgien ist Weltmeister!!” Nog voor deze woorden volledig uitgesproken waren, barstte het Belgische feest al los in het Duitse Aschaffenburg. Onze nationale afvaardiging – bestaande uit Frank Lenaerts (Scania), Jimmy Vleminx (Madrico) en Maarten Coteur (Carglass) – knokte zich tot in de finale van de StaplerCup voor landenteams, waar het titelverdediger Slovakije koelbloedig wist te verslaan. Ze zorgden daarmee voor een unieke prestatie, want nooit eerder stond België op het hoogste schavotje van het officiële wereldkampioenschap heftruckrijden.
Tekst
#forkliftheroes
De locatie van het StaplerCup wereldkampioenschap is allerminst toevallig. Aschaffenburg is de hoofdzetel van organisator Linde Material Handling, dat dan ook de nodige heftrucks en magazijntrucks aanleverde voor dit tweedaagse toernooi. De lokale Linde MH Arena werd daarom als strijdtoneel uitgekozen, en vormde het trefpunt voor de strafste heftruckchauffeurs uit de deelnemende landen.
De weg naar de wereldtitel zou langsheen meerdere rondes lopen, verspreid over 25 en 26 oktober. Tijdens de voorrondes moesten drie uitdagende proeven tot een goed einde worden gebracht. De opdracht was om in teamverband diverse constructies op te bouwen en naar de eindzone te transporteren, zonder in de fout te gaan op de obstakels op het terrein. Als ware heftruckhelden – de hashtag #forkliftheroes was nooit veraf – slaagden de Belgen erin om respectievelijk een superheldbeeld en twee torens op te bouwen en naar de eindzone te brengen. Ze deden dit in alle gevallen foutloos, zelfs tijdens de derde voorronde, waarin het eindpunt zich na een oplopende, kantelende oprijplaat bevond. Deze kwam pas horizontaal te liggen wanneer de heftruck er ver genoeg was opgereden, met als gevolg dat zowel heftruck als toren een korte valbeweging maakten: dé ultieme test voor de stabiliteit van de constructie. China viel hierbij als eerste af, gevolgd door verschillende andere landen die op de helling in de fout gingen. Daardoor plaatste België zich bij de laatste 4, samen met titelverdediger Slowakije, gastheer Duitsland en het immer sterke Nederland.
Tekst
„Wer ist stärker? Die Rampe oder der Fahrer?“
De oprijplaat uit voorronde drie zou ook van de halve finale een zenuwslag maken. Alle halve finalisten moesten een toren opbouwen met drie toepasselijke “big balls” en die via dit obstakel tot op hun podium krijgen. De moeilijkheidsgraad lag hierbij echter zo hoog, dat geen enkel van de vier landen erin slaagde om hun toren tot op het einde recht te houden. Om te beslissen wie de finale mocht spelen, werd dan ook gekeken naar de afstand die de landen individueel hadden afgelegd. België bleek hierbij de grootste afstand te hebben afgelegd, en mocht samen met Slowakije naar de finale.
Aangezien geen van de landen de vorige proef tot een goed einde had gebracht, werd besloten om hen te doen herkansen in de finale. Vastbesloten om deze keer wél in hun opzet te slagen, begonnen de Belgen zowel snel als secuur aan hun laatste opdracht, en zetten Frank en Maarten de fundamenten in sneltempo klaar voor eindrijder Jimmy. In de sterk gevulde Linde MH Arena hielden fans van beide kanten hun adem in toen zijn heftruck de oprijplaat als eerste voorzichtig opreed. Professioneel commentator Christian Straßburger, stelde zich de vraag wie het sterkst zou zijn: de helling, of de chauffeur. Gelukkig bleek het die laatste te zijn. De Belgische toren wankelde kort bij het kantelmoment, maar stabiliseerde zich vervolgens opnieuw en liet onze landgenoten toe om de proef tot een goed einde te brengen. De ontlading was groot, zowel bij de deelnemers als bij de meegereisde supporters, die België voor het eerst ooit wereldkampioen heftruckrijden zagen worden.
Tekst
Naast het wereldkampioenschap werden deze twee dagen ook nog drie andere competities georganiseerd: het kampioenschap voor ondernemingen, en de individuele kampioenschappen voor vrouwen en mannen. Onze landgenoot Frank Lenaerts trad tijdens de eerste dag ook in het individuele onderdeel aan, maar wist helaas niet door te stoten tot in de finale rondes. Daardoor kon hij zich wel volledig concentreren op de landencompetitie, met de ultieme triomf als slotakkoord.
Wereldkampioen in 5 maanden
Het Belgische succesverhaal begon reeds op 1 juni, op de terreinen van Motrac in de Antwerpse haven. Daar werd die dag de Belgian LindeCup georganiseerd, het jaarlijkse nationale kampioenschap heftruckrijden. Doordat Frank, Jimmy en Maarten zich toen als besten doorheen de voorrondes en de finale wisten te manoeuvreren, bemachtigden ze de drie deelnametickets aan het wereldkampioenschap in Duitsland. In tegenstelling tot op de Belgian LindeCup voor individuen, werd daar in teamverband gereden, maar dat bleek geen enkel probleem te zijn voor het Limburgse drietal. Met de nodige rust wisten ze alle tegenstanders achter zich te laten, en zo de titel van wereldkampioen mee naar België te nemen.
Deze titel is nu dus voor minstens een jaar in Belgische handen, tot Linde Material Handling volgend jaar op zoek gaat naar een waardige opvolger. Al zal niemand na zaterdag durven zeggen dat België zichzelf niet kan opvolgen.