Met de introductie van 2 nieuwe autonome stapelaars, breidt Linde Material Handling zijn portfolio automated guided vehicles en mobiele robots (AMR’s) verder uit. Door toevoeging van de L-MATIC HD k en de L-MATIC C, zijn er nu nóg meer autonome mogelijkheden beschikbaar voor eenvoudige of complexere toepassingen in het magazijn.
Tekst

Automatisering bijna overal mogelijk

‘De automatisering van materiaalstroomprocessen is nu in bijna alle magazijn- en productieafdelingen mogelijk.’ Met deze woorden moedigt Louis Vieira, Hoofd Verkoop Automatisering & Intralogistiek Duitsland bij Linde MH, alle logistiekmanagers aan om zich in dit thema te verdiepen. Dit kan gaan over grondverkeer tussen gedefinieerde overslagpunten met AMR transportplatforms, maar net zo goed over het verzamelen van palletten in hoogbouwstellingen tot 16 meter hoog. De meeste toepassingen voor geautomatiseerde industriële trucks zijn volgens Vieira wel voor trucks geschikt voor langeafstandstransport en het heffen van ladingen tot gemiddelde hefhoogtes.

Krachtige L-MATIC HD k, compacte L-MATIC C

De L-MATIC HD k kan goederen tot 1,6 ton aan 7,2 km/u verplaatsen tussen transportbanden en stellingen, en deze optillen tot een hoogte van maximaal 3,8 meter. Deze heavy duty stapelaar is uitgerust met veiligheidsscanners en lastsensoren, en voldoet aan de technische veiligheidseisen van de Europese ISO 3691-4 norm. Zijn loodzuur- of lithium-ionbatterijen kunnen zowel manueel als volautomatisch worden opgeladen, waarbij de stapelaar zelfstandig naar het laadstation rijdt.

De L-MATIC C voor goederen tot 1,2 ton werd als conceptstudie voorgesteld tijdens de LogiMAT-vakbeurs in Stuttgart. Omwille van zijn zeer compacte ontwerp – 1.785 mm lang en 840 mm breed – wordt deze autonome stapelaar met lithium-ionbatterij aanbevolen voor omgevingen met krappe ruimtes en smalle gangpaden.

Beide stapelaars zijn compatibel met de Linde Warehouse Navigator, een softwareoplossing waarmee orders, voorraden en goederenbewegingen papierloos kunnen worden gecontroleerd, bewaakt en gedocumenteerd. De bediener krijgt hierdoor steeds zijn snelste route in 3D te zien.