VES zet afval op weg naar nieuw leven met Linde heftrucks
- Klantcase
- Recycling
Deze filosofie is een belangrijk beleidspunt van de afvalverwerkende TWZ Groep, die zes vestigingen heeft in België waar verschillende afvalvormen worden behandeld. Eén van deze vestigingen is het Antwerpse Veolia ES MRC, dat in 1995 werd opgericht en sinds 2014 onderdeel uitmaakt van de TWZ Groep.
http://www.ves.be/
Cryogene shredder
VES streeft ernaar om afval in een zo vroeg mogelijk stadium te sorteren, om zo snel een onderscheid te maken tussen afval dat gerecycleerd kan worden en afval dat moet worden verbrand.
Kenmerkend voor de onderneming is het gebruik van een cryogene shredder in dit proces, waarbij het afval tot -196° C wordt afgekoeld. Hierdoor veranderen de fysische eigenschappen en kunnen kunststoffen, ferrometalen, non-ferrometalen en dergelijke efficiënt van elkaar worden gescheiden en ontdaan worden van gevaarlijke reststoffen.
Het gesorteerde afval wordt vervolgens zo veel mogelijk omgevormd tot herbruikbare grondstof, zodat het voor nieuwe toepassingen kan worden ingezet. Op deze manier moet zo weinig mogelijk afval vernietigd worden en blijft de milieu-impact van het afval tot een minimum beperkt.
Logistieke uitdaging
Bij aankomst aan de vestiging geeft het grote aantal vrachtwagens al snel een idee van de hoeveelheid producten die dagelijks worden aan- en weggevoerd. Op het terrein zelf zijn dan ook meerdere heftrucks in de weer om deze te verplaatsen. Met welke logistieke uitdagingen hierbij rekening moet worden gehouden, wordt al snel duidelijk gemaakt door Joris Vercraeye en Monir Zinbi, respectievelijk de Pre-Treatment Supervisor en de Solvent & Waterzuivering Supervisor.
‘De heftrucks op ons terrein worden ingezet voor het ledigen en verplaatsen van recipiënten, alsook voor het laden en lossen van de vrachtwagens’, legt Joris de link met het aanwezige vrachtverkeer. ‘Aangezien deze op regelmatige basis bij ons toekomen en dus ook op regelmatige basis moeten worden verwerkt, is zekerheid van enorm groot belang.’
’We kunnen het ons niet veroorloven om periodes niet operationeel te zijn, dus onze vloot moet voortdurend beschikbaar zijn. We vinden het daarom zeer belangrijk om met een betrouwbare partner samen te kunnen werken, zowel op het gebied van kwaliteit als op het vlak van snelheid en service.’
De oplossing van Motrac
Om aan deze nood aan zekerheid te beantwoorden, werd bijna 15 jaar geleden contact opgenomen met Motrac Handling & Cleaning, als leverancier van de heftrucks van Linde Material Handling. ‘We werken reeds geruime tijd met Motrac samen en beschikken momenteel over vier thermische Linde heftrucks, waarvan twee met een voorzetstuk met vatenklem plus rotator. We kozen doelbewust voor de thermische heftrucks omwille van de hydrostatische aandrijving. We beschouwen de Linde hydrostaat namelijk als een zeer groot voordeel, omwille van het uiterst efficiënte krachtgebruik.’
De hydrostatische aandrijving was een belangrijke reden om voor de Linde heftrucks te kiezen, maar daarnaast vormde ook het vlootbeheer een cruciaal argument: ‘Voor ons was ook het Linde Connect vlootbeheer van doorslaggevend belang. Hiermee kunnen we alle heftrucks samenbrengen in één enkel systeem, wat het beheer van onze vloot aanzienlijk eenvoudiger maakt.’
Ook op het vlak van service beantwoordt de samenwerking aan de verwachtingen van VES. ‘We hebben een Full Service contract afgesloten voor het onderhoud van onze heftrucks en zijn hier erg tevreden over. Net zoals met de vertegenwoordiger hebben we ook een zeer vlotte samenwerking met de Motrac techniekers.
Deze zijn steeds snel ter plekke en we merken dat ze met kennis van zaken handelen. Onze samenwerking komt overeen met mijn beeld van een optimale service.’
En wat vinden de gebruikers ervan?
‘Het oordeel van onze operators is van zeer groot belang voor ons. Ook zij zijn grote voorstanders van de Linde heftrucks omwille van hun efficiëntie, gebruiksgemak en veiligheid, maar ook van hun comfort dankzij de swiveling seat waarmee de trucks zijn uitgerust.’
Profielschets Joris Vercraeye en Monir Zinbi
Joris Vercraeye werkt sinds 2010 bij VES. Na 8 jaar als laborant te hebben gewerkt is hij sinds 1 jaar Pre-Treatment Supervisor. In zijn huidige functie stuurt hij de ploeg aan die verpakt afval behandelt, volgt hij de afvoer van containers op en staat hij in voor al het rollend materieel.
Monir Zinbi is sinds 6 jaar Solvent & Waterzuivering Supervisor en staat zowel in voor de operatoren in deze afdeling als voor het onderhoud van het materieel. Zijn 20 jaar ervaring als operator bij VES maken hem bovendien tot de ideale instructeur voor verschillende types voertuigen, waaronder de heftrucks.