Versus-Omega kiest voor occasie heftrucks uit Linde Approved Trucks programma
- Klantcase
- Construction
Het eerste deel van de naam Versus-Omega verwijst naar het onderscheid dat ze willen creëren tegenover (=versus) de concurrentie d.m.v. innovaties. Het tweede gedeelte verwijst naar de allereerste van deze innovaties: de gepatenteerde Omega-vouwplaat. Deze werd genoemd naar de vorm van de Griekse letter en buigt automatisch omhoog bij het openen van het dak. Doordat deze vorm slechts beperkt elastisch en samendrukbaar is, maakt ze de vouwplaat zo goed als onbreekbaar.
www.versus-omega.com
Onderzoek op locatie
Versus-Omega wil haar klanten steeds een service op maat bieden, daarom leggen de medewerkers de nodige flexibiliteit aan de dag. Om de precieze noden te achterhalen en uit te zoeken welke obstakels kunnen opduiken, wordt vaak overgegaan tot een gericht onderzoek ter plekke, waar ook ter wereld.
Logistieke uitdaging
Door de expansie doorheen de jaren is de nood aan heftrucks geleidelijk aan gegroeid. Verantwoordelijke onderhoud Jo Peeters en aankoper Peter Verbeek begroeten ons in Oudsbergen en leggen gezamenlijk uit hoe dit is geëvolueerd: ‘Door de groei van één naar vijf productielijnen ontstonden voortdurend nieuwe werkplekken, en om stilstand te voorkomen, vonden we het belangrijk dat elke werkplek over een eigen heftruck beschikt. Deze worden voornamelijk ingezet voor het laden en lossen van vrachtwagens, maar ook voor de bevoorrading van de productiebanden.’
Hoewel elk werkstation over een heftruck beschikt, betekent dit niet dat deze voortdurend actief zijn: ‘Onze heftrucks worden niet gedurende de hele dag ingezet, sommige onder hen bijvoorbeeld één uur per dag. We zochten daarom naar de beste oplossing voor onze situatie: verschillende werkplekken met een beperkt aantal draaiuren voor de heftrucks.’
Voorts moeten alle vorkliften zowel beantwoorden aan de vereisten van containergebruik als aan die van werk op grotere hoogte: ‘Aangezien de vorkheftrucks worden ingezet in standaard zeecontainers mogen ze niet hoger zijn dan 2,39 m. Ze moeten echter ook een hefhoogte van 4 m kunnen bereiken, voor de hoogstgeplaatste goederen in ons magazijn. Bovendien moeten ze ook in de containers volledig stabiel kunnen opereren.’
‘Om de beste oplossingen te vinden voor onze logistieke uitdagingen, gingen we op zoek naar een correcte leverancier met een goede service, die zijn afspraken nakomt en deze op een snelle manier uitvoert.’
De oplossing van Motrac
De samenwerking tussen Versus-Omega en Motrac Handling & Cleaning kwam in 2016 tot stand, na een prospectiebezoek van de Motrac sales representative voor deze regio: ‘De vertegenwoordiger trad met ons in contact en stelde ons zowel nieuwe als tweedehandsheftrucks voor. Na een prijsvergelijk werd gekozen voor een occassieheftruck uit het Approved Trucks programma van Motrac. Aangezien we tevreden waren over de werking van deze truck en merkten dat hij de beste keuze vormde voor ons aantal draaiuren, hebben we besloten om hiermee verder te gaan. Door dit programma beschikken we intussen over 10 Linde occasietrucks die perfect inspelen op onze bedrijfssituatie.’
De occassietoestellen voor Versus-Omega werden stuk voor stuk met nieuwe batterijen uitgerust en voorzien van een triplex mast: ‘Door onze heftrucks van een triplex mast te laten voorzien, kunnen ook de hoogstgeplaatste rijen in ons magazijn eenvoudig worden bereikt. En wanneer deze mast niet wordt uitgestrekt, passen de heftrucks probleemloos in de zeecontainers waarmee we werken.’
Versus-Omega koos ook voor een servicecontract dat op hun bedrijfssituatie was toegespits: ‘We kregen de keuze uit verschillende types onderhoudscontracten en kozen voor een Pro Comfort overeenkomst* aangezien dit het beste aansluit op de manier waarop we de heftrucks inzetten.’
‘We werken ook reeds geruime tijd samen met dezelfde Motrac technieker en vertegenwoordiger, die ons bedrijf intussen zeer goed kennen. Ze gaan beide zeer eerlijk en correct te werk, wat we uitermate belangrijk vinden.’
En wat vinden de gebruikers ervan?
‘Onze heftruckchauffeurs zijn zeer tevreden over de occasietrucks’, aldus Peter. ‘De elektrische Linde heftrucks hebben een kleine draaicirkel, zijn zeer wendbaar en werken uitermate stil. We horen geen klachten van de gebruikers, wat altijd goed nieuws is(lacht).’
Profielschets Peter Verbeeck en Jo Peeters
Peter Verbeek is sinds 2011 actief bij Versus- Omega als aankoper. Daarnaast is hij productieleider waarbij hij instaat voor het inplannen van werknemers bij de interne taken.
Jo Peeters werkt sinds 2005 bij de onderneming en is sinds 2011 verantwoordelijke onderhoud, waar hij zorg draagt voor het gereedschap en de machines. Verder is hij bezig met de opbouw en het uittesten van nieuwe technologieën.
Zowel Peter als Jo hebben in hun functie voortdurend contact met de heftruckchauffeurs en rijden ook zelf nagenoeg dagelijks met de trucks.