Het Atomium in Brussel, het Havenhuis in Antwerpen... Wanneer we deze gebouwen bewonderen, staan we niet altijd stil bij de manier waarop ze tot stand zijn gekomen. Beide gebouwen bestaan echter uit enorme stalen constructies, en het is hier dat de drie ondernemingen uit de PAS Group in beeld komen. Door hun goede relatie met grote bouwondernemingen hebben ze reeds aan mooie projecten actief kunnen meewerken, zoals de twee gebouwen uit de eerste zin.

Het was verzinkerij PAS die als eerste het levenslicht zag in 1961, toen August Pas een kleine onderneming opstartte voor het verzinken* van stalen constructies. Het aantal orders steeg exponentieel en in 2000 werd besloten om ETS (European Techno Steel) op te richten, als onafhankelijke producent en toeleverancier van staalproducten. Om de afgewerkte producten tot slot ook zelf van een andere kleur te kunnen voorzien, werd in 2016 de poederlakkerij Techno Coating aan de groep toegevoegd.

* Het aanbrengen van een laagje zink op een metalen voorwerp als bescherming tegen corrosie.

www.pas-ets.be
De PAS Group behandelt staal in stijl met Linde
Tekst

Ontwerp tot afgewerkt product

De flexibiliteit van PAS Group is één van haar grootste troeven. Ze kan een staalproduct van begin tot einde afwerken, met een korte productietijd tot gevolg. Bovendien zorgt de volledig interne afhandeling ervoor dat de ecologische voetafdruk tot een minimum herleid wordt.

Tekst

Logistieke uitdaging

We beginnen het bezoek bij PAS NV en Techno Coating in Londerzeel, waar zaakvoerder Geert Pas ons reeds opwacht. Op het terrein wordt duidelijk dat de heftrucks voornamelijk worden ingezet voor het laden en lossen van de vrachtwagens, maar ook voor intern transport.

Daarnaast moeten de heftrucks ook aan de zware industriële omstandigheden aangepast zijn: ‘We hebben in onze beginjaren met vorkliften gewerkt waarvan we ondervonden dat deze de zware lasten en het oneffen terrein niet aankonden. We gingen daarom op zoek naar heftrucks die hier wel tegen bestand waren, en het intensieve werk aan een hoge snelheid konden uitvoeren.’

Tekst

De oplossing van Motrac

Om de Linde trucks ook bij ETS aan het werk te zien, verplaatsen we ons vervolgens naar het terrein in Buggenhout.

Ook hier staat Geert ons te woord: ‘We gingen op zoek naar stevige, hoogkwalitatieve vorkliften, en hadden bij onze klanten Coeck in Niel en Marshalls in Rumst gezien hoe Linde heftrucks ook in de zwaarste omstandigheden uitstekende resultaten leverden. Ook bij hen was de ondergrond zeer uitdagend, en toen we zagen dat de Linde trucks de condities en het zware werk probleemloos aankonden, besloten we om ook zelf hierop over te schakelen.

Dat de Linde heftrucks nog weinig geheimen kennen voor Geert, wordt al snel duidelijk wanneer hij de voordelen opnoemt: ‘De Linde hydrostaat is een absoluut pluspunt, aangezien dit aandrijfsysteem de toestellen een grote functionele snelheid geeft.Daarnaast verhoogt ook de Linde Load Control** de werksnelheid aanzienlijk, door de reductie in bewegingen en de zeer accurate, gevoelige bediening. Tot slot zorgt ook de bipedaal ervoor dat het laden en lossen uiterst efficiënt verloopt, doordat de extra pedaal voor achteruitrijden een merkbare tijdswinst bij elke beweging oplevert.’

Als bijkomend pluspunt vermeldt Geert ook nog de vlotte samenwerking met de vertegenwoordiger: ‘Zeker in de beginjaren was bijkomend advies zeker welkom, en het hielp dan ook dat de verkoper op onze terreinen kwam kijken welke toestellen voor ons debeste keuze zouden zijn.’

** De Linde Load Control staat toe om 2 functies te combineren in 1 joystick, zodat de bediening intuïtief en snel kan verlopen.

De PAS Group behandelt staal in stijl met Linde
De PAS Group behandelt staal in stijl met Linde
Tekst

En wat vinden de gebruikers ervan?

Geert heeft zelf in zijn loopbaan een jarenlange ervaring kunnen opbouwen in het gebruik van heftrucks, maar toch gebeurt de aankoop ervan steeds in overleg: ‘Ik heb veel contact met de heftruckchauffeurs en krijg telkens positieve feedback over de toestellen van Linde. Wanneer er een nieuwe truck moet worden aangekocht, bespreek ik dit ook altijd met de leidinggevenden van de werkplaats, en ook dan komt Linde nog steeds als nummer 1 naar voren.’

Tekst

Profielschets Geert Pas

Als kleinzoon van oprichter August Pas ging Geert in 1985 aan de slag als werknemer in de verzinkerij. Hierop volgend bekleedde hij een leidinggevende positie die hem klaarstoomde voor zijn huidige functie als gedelegeerd bestuurder van de PAS Group.

In deze rol beheert hij het dagelijks bestuur van de vennootschap en onderzoekt hij alle toekomstmogelijkheden. Zijn persoonlijke ervaring met heftrucks en zijn goed contact met de werkvloer geven hem een uitstekend inzicht in de noden van de gebruikers, zodat steeds de juiste truck kan worden uitgekozen.

De PAS Group behandelt staal in stijl met Linde