Met de “MATIC:move” software van Linde Material Handling kunnen bedrijven hun intralogistiek nu nog sneller en kosteneffectiever automatiseren. Deze software zal bijvoorbeeld geïmplementeerd worden in de volledig geautomatiseerde Linde L-MATIC core truck, die nog in februari op de markt komt. Deze stapelaar heeft ook een geïntegreerde lithium-ionbatterij en komt dankzij een compacte vormgeving volledig tot zijn recht in kleine ruimtes in magazijnen en productieruimtes.
Tekst

Eenvoudige implementatie en planning

Pascal Kuster, Sales Trainer Automated Guided Vehicles bij Linde MH, steekt van wal over de nieuwe software: 'Aan de ene zijde merken we een enorme interesse in automatiseringsoplossingen. Veel ondernemingen worden namelijk geconfronteerd met toenemende uitdagingen: korte levertijden in de e-commerce, toenemende kostendruk door hoge energieprijzen, groeiende aandacht voor duurzaamheid en veiligheid en – last but not least – een tekort aan geschoolde arbeidskrachten. Dit terwijl er bijna overal materiaalstroomprocessen zijn die zeer geschikt zijn voor automatisering. Aan de andere zijde zien we ook terughoudendheid, die gevoed wordt door hoge kosten en de inspanningen die moeten worden geleverd. Linde MH lost dit dilemma nu op met de “MATIC:move”-software. Deze opent de mogelijkheid voor kleinere tot middelgrote bedrijven om hun efficiëntie te verhogen met geautomatiseerde industriële trucks.'

Het belangrijkste voordeel van de “MATIC:move” software is de eenvoudige planning en de verkorte, snelle implementatie van geautomatiseerde materiaalstroomprocessen. 'Concreet betekent dit dat eenvoudige dropshipments tussen twee punten binnen een dag kunnen worden opgezet,' aldus Pascal Kuster. Onderhouds- of servicewerkzaamheden kunnen door getrainde servicetechniekers worden uitgevoerd, zonder dat dit speciale robotspecialisten vereist. Om de software van de nodige gegevens te voorzien, legt de geautomatiseerde truck de gewenste route af waarbij een digitale kaart van de magazijnomgeving wordt gemaakt. De ophaal- en afzetpunten van de voertuigen en de routes kunnen vervolgens op het computerscherm worden gepland met behulp van het “drag & drop”-principe.

De software is in de eerste plaats ontworpen voor kleinere vloten met maximaal vijf industriële trucks van hetzelfde voertuigtype en gestandaardiseerde ladingdragers zoals europaletten en gitterboxen. De focus ligt vooral op horizontaal transport in magazijnen, alsook in productie-, goederenontvangst- en expeditieruimtes. Ook gemengd verkeer met handmatig bediende industriële trucks en voetgangers kan in kaart worden gebracht. Hierdoor worden de investeringskosten sterk verlaagd, wat volgens Jan-Niklas Freund, Manager Automation Sales Steering bij Linde MH, in een gemiddelde terugverdientijd van ongeveer twee jaar resulteert.

Linde L-MATIC core AGV autonome stapelaar vervoert pallet met houten kist

Nieuwe volautomatische hoogheffende stapelaar

De “MATIC:move” software wordt nu al in de autonome Linde L MATIC HD k gebruikt. Deze stapelaar heeft een hefcapaciteit van 1,6 ton en een hefhoogte van 3,8 meter en kan zowel in brede als in smalle gangen worden ingezet. Met de nieuwe Linde L-MATIC core stapelaar komt nu ook de volgende truck met deze nieuwe softwareoplossing op de markt. Deze compacte “game changer” met een hefcapaciteit van 1,2 ton en een hefhoogte van 1,78 meter heeft een geïntegreerde lithium-ionbatterij maar geen disselboom, en kan een gangbreedte van minder dan 2,5 meter aan.

Om een veilige werking te garanderen, heeft de Linde L-MATIC core standaard een 360° veiligheidsomgeving. Hij is ook uitgerust met noodstopschakelaars aan verschillende zijdes, waarmee de stapelaar met één druk kan worden gestopt. Aanvullend kan deze stapelaar met extra veiligheidsopties worden uitgerust zoals de Linde BlueSpot of de Linde Red Warning Lines. De batterij kan handmatig of automatisch opgeladen worden door middel van inductieladen.

Stapsgewijze uitbreiding

Ook als het om automatiseringsprojecten met een hogere mate van complexiteit gaat, of als een uitbreiding van de automatiseringomvang op de agenda staat, kunnen klanten voortbouwen op de “MATIC:move” software. Dan dient het “MATIC:move+” pakket zich aan, waarmee een vloot van maximaal 150 trucks kan worden geautomatiseerd. Deze uitgebreide software kan via interfaces worden aangesloten op vlootbeheer-, magazijnbesturing- en ERP-systemen. De beschikbare diensten strekken zich uit van de visualisatie van de huidige status van de trucks, tot het batterijbeheer en een overzicht van de beschikbaarheid en het gebruik van de trucks.

'Dankzij de schaalbaarheid van de software krijgt elke klant de juiste oplossing – zowel voor bestaande toepassingen als voor een geheel nieuwe planning', sluit Pascal Kuster af. Bedrijven kunnen zo ook op kleine schaal beginnen en de automatisering stap voor stap uitbreiden.