Er zijn weinig thema's die zo'n uiteenlopende reacties veroorzaken als automatisering. Waar de ene zich zorgen maakt over kosten of verlies van jobs, ziet de andere niets dan mogelijkheden om de productiviteit te verhogen. Wat uw mening ook is: het is steeds belangrijk om u goed te informeren. In dit blog bespreken we daarom een aantal misvattingen over het automatiseren van intern transport, en geven we u enkele waardevolle tips mee.
Tekst

1. Automatisering is duur en enkel geschikt voor grote bedrijven

De kost van een autonoom systeem hangt volledig af van zijn grootte. Geautomatiseerde trucks zijn duurder dan handmatige trucks, maar niet zo duur dat ze ongeschikt zijn voor KMO's. Zo hoeft er bij autonome magazijntrucks niet gekeken te worden naar de loonkost van de gebruiker, laat staan naar de kost van overuren in piekperiodes. Opnieuw: alles hangt af van de exacte inzet, maar in verschillende situaties zal een AGV aan het einde van de rit goedkoper uitkomen dan een manuele magazijntruck.

2. Automatisering is een tijdrovend proces

Zoals bij elk project geldt: hoe groter het project, hoe langer het duurt. Wenst u automatisering op grote schaal te implementeren, dan kost dit effectief tijd. Wenst u echter een eenvoudig systeem in te voeren, dan kan dit reeds op korte termijn. De Linde C-MATIC en C-MATIC HP zijn prima voorbeelden van AGV's die snel kunnen worden geïmplementeerd.

Linde C-MATIC AMR klaar voor gebruik in een magazijn of een productieruimte
Linde C-MATIC HP AMR wordt ingezet voor het transport van kleine onderdelen
Tekst

3. Je hebt een grote truckvloot nodig om automatisering te doen lonen

Ook dit is een absolute misvatting. Al onze autonome systemen zijn namelijk schaalbaar en kunnen op maat van uw behoefte worden ingevoerd. Dit kan zelfs al vanaf 1 enkele truck. Veel ondernemingen kiezen ervoor om in verschillende fases te automatiseren. Ze beginnen hierbij vaak met een enkele stroom, en breiden het systeem uit van zodra ze de voordelen van de eerste implementatie merken.

4. Het is moeilijk om geautomatiseerde trucks in een bestaand WMS in te passen

Onze Linde AGV's trucks worden geleverd met een standaard interface die compatibel is met de meeste Warehouse Management Systemen. Ons softwareteam kan samen met u zorgen voor een naadloze integratie in uw systeem met behulp van een interface of middleware.

5. Geautomatiseerde trucks hebben beperkte hefhoogtes

Ons geautomatiseerde assortiment omvat onder meer autonome stapelaars, reachtrucks en smallegangentrucks die een hefhoogte tot 16 meter hebben. Ze hoeven dus niet onder te doen voor hun manuele tegenhangers!

Autonome Linde AGV's aan het werk met een Linde heftruck in de achtergrond
3 autonome Linde AGV's klaar voor inzet in een magazijn
Tekst

Behalve bovenstaande misvattingen, zijn er ook steeds wederkerende vragen over de inzet van AGV’s. Hieronder beantwoorden we enkele van deze vragen.

Wat voor types autonome trucks heeft Linde?

Linde beschikt over autonome magazijntrucks uit alle categorieën. U heeft de keuze uit autonome:

Wat als automatisering niet mogelijk is bij uw huidige magazijninrichting?

Ook dan kunnen we u helpen. Motrac levert intralogistieke totaaloplossingen, die zowel de juiste truck als de juiste magazijninrichting omvatten. Laat u zeker ook inspirereren door onze gratis whitepaper waarin we dit onderwerp en andere magazijnoplossingen belichten.

Hoe weet u of automatisering geschikt is voor u?

Er kunnen allerlei redenen zijn waarom u automatisering kunt overwegen: een krappe arbeidsmarkt, bezorgdheid over de veiligheid op uw werkvloer of de wens om uw medewerkers andere taken te laten uitvoeren. Onze automatiseringsspecialisten bekijken graag samen met u of een geautomatiseerde oplossing de juiste keuze voor u is.

Vraag hier een vrijblijvend advies aan.