Tekst

24 uur per dag doorwerken zonder bestuurder

Geautomatiseerde trucks zijn de toekomst van efficiënt intern transport. Ze nemen vermoeiende taken over van werknemers, vergroten het verwerkingsvolume en verminderen het aantal fouten en ongevallen in het magazijn. Linde biedt een breed scala aan geavanceerde automatiseringsoplossingen zoals de elektrische vorkheftrucks, transpalletten en industriële trekkers uit de MATIC-serie. Alle modellen zijn uitgerust met intelligente navigatie- en veiligheidstechnologie, maar kunnen ook op conventionele wijze worden ingezet via manuele bediening.

Redirecting to /linde/en Redirecting to /linde/en.
AGV L-MATIC | Serie 133
Linde geautomatiseerde stapelaar L-MATIC

AGV L-MATIC | Serie 133

De L-MATIC is een geautomatiseerde stapelaar waarmee u uw goederen automatisch en veilig kunt stapelen.

Redirecting to /linde/en Redirecting to /linde/en.
AGV L-MATIC AC | Serie 1170
Linde geautomatiseerde stapelaar L-MATIC AC

AGV L-MATIC AC | Serie 1170

De L-MATIC kan door zijn contragewicht zowel open als gesloten palletten veilig en automatisch transporteren.

Redirecting to /linde/en Redirecting to /linde/en.
AGV R-MATIC | Serie 1120
Linde geautomatiseerde reachtruck R-MATIC

AGV R-MATIC | Serie 1120

Met de R-MATIC beschikt u over een reachtruck die manueel maar ook volautomatisch kan worden ingezet.

Redirecting to /linde/en Redirecting to /linde/en.
AGV T-MATIC | Serie 131-01
Linde geautomatiseerde transpallet T-MATIC

AGV T-MATIC | Serie 131-01

Met de T-MATIC kunt u laaggeplaatste palletten veilig en automatisch over langere afstanden transporteren.

Redirecting to /linde/en Redirecting to /linde/en.
AGV P-MATIC | Serie 1190
Linde geautomatiseerde trekker P-MATIC

AGV P-MATIC | Serie 1190

Met de P-MATIC kunt u lasten volautomatisch en veilig doorheen uw faciliteit laten trekken.

Redirecting to /linde/en Redirecting to /linde/en.
AGV K-MATIC | serie 5231
Linde geautomatiseerde smallegangentruck K-MATIC

AGV K-MATIC | serie 5231

De K-MATIC is een zelfstandig opererende smallegangentruck met een hefvermogen van 1.5 ton en een hefhoogte tot 12 meter.

Redirecting to /linde/en Redirecting to /linde/en.
AGV C-MATIC (HP) | Serie 8924-8925-8926-8928
Autonoom transportplatform Linde C-MATIC 10 vrijstaand

AGV C-MATIC (HP) | Serie 8924-8925-8926-8928

Het autonoom transportplatform van Linde maakt horizontaal transport mogelijk op een compacte, kosteneffectieve en eenvoudig te implementeren manier.

Tekst

Automatisering op alle niveaus

De Linde MATIC-trucks kunnen worden ingezet voor verschillende toepassingen in de goederenbehandeling.

Globaal zijn er vier toepassingsgebieden te onderscheiden:

  • De automatische trekkers worden gebruikt voor goederentransport.
  • De geautomatiseerde, laagheffende orderverzameltrucks zijn ideaal voor het heffen, transporteren en plaatsen van goederen op lage niveaus.
  • De stapelaars en reachtrucks uit de MATIC-serie worden gebruikt voor opslag en picken op middelhoge tot hoge niveaus.
  • De smallegangentrucks maken het mogelijk om zelfs in de krapste ruimtesten slotte maken het mogelijk om zelfs in de krappe ruimtes en op grote hoogtes van een hoogbouwmagazijn het werk te automatiseren.
Tekst

Geonavigatie

De Linde MATIC-trucks worden bestuurd door een geonavigatiesysteem. Vier optische lasersensoren scannen de omgeving van de truck in alle richtingen met een bereik van maximaal 30 meter (standaardversie). De directe omgeving wordt vastgelegd door een 3D-camera, die op het hoogste punt van het chassis is gemonteerd. De gegevens van beide opnamesystemen worden centraal verwerkt. Dit maakt coördinatie met andere geautomatiseerde trucks mogelijk en zorgt ervoor dat de MATIC-modellen ook in krappe ruimtes veilig werken.

Externe geleidingen, zoals geleidingsrails of lichtreflectoren, zijn niet nodig. Bij het veranderen van locatie brengen de trucks hun omgeving volledig opnieuw in kaart.

Tekst

De voordelen van AGV’s en Linde-MATIC trucks

  • Veroorzaakt geen schade aan truck of omgeving
  • Voor 98% inzetbaar, inclusief het onderhoud
  • Gegarandeerde continuïteit en efficientie
  • Zeer veilig voor personeel en omgeving
  • Zowel automatisch als manueel te gebruiken
  • Langere levensduur dan manueel bestuurde trucks

Veelgestelde vragen over AGV's en AMR's

Wat is een AGV?

De afkorting AGV staat voor Automated Guided Vehicle, oftewel geautomatiseerd geleid voertuig. Automated Guided Vehicles dienen om geautomatiseerde transport- en magazijntaken over te nemen en worden meestal geleid door rails of magneetstrips. De MATIC trucks van Linde daarentegen maken gebruik van aanzienlijk flexibelere navigatie met natuurlijke eigenschappen: deze AGV's vinden hun weg doorheen het magazijn door middel van lasersensoren.

Automated Guided Vehicles worden gebruikt bij materiaaltransport, opslag en ophalen in stellingen, maar bv. ook bij het transporteren van materiaal van en naar productielijnen. Deze autonome trucks worden veelal gebruikt in productie- en distributieomgevingen om de efficiëntie te verhogen en de kosten te verlagen. Automated Guided Vehicles kunnen worden geprogrammeerd om specifieke taken uit te voeren, zoals het ophalen van materialen van een bepaalde locatie en het transport naar een andere locatie. Ze kunnen ook worden geïntegreerd met andere systemen, zoals fleet management systemen, warehouse management systemen en productielijnen. AGV's zijn een belangrijk onderdeel geworden van de moderne productie- en logistieke industrie, en hebben een grote bijdrage geleverd aan de automatisering van processen en de verbetering van de efficiëntie.

Welke soorten AGV's zijn er?

Verschillende types trucks kunnen worden ingezet als Automated Guided Vehicle, waaronder geautomatiseerde trekkers, stapelaars, heftrucks, reachtrucks en smallegangentrucks. Ook voor transporttaken via korte en middellange routes in krappe ruimtes, zijn geautomatiseerde mobiele platformen vaak een goede keuze. Afhankelijk van het gebruikte model kunnen Automated Guides Vehicles verschillende taken uitvoeren, waaronder transport van vloer naar vloer, van vloer naar rek of van goederenstroom naar goederenstroom.

Wat voor veiligheidssystemen worden gebruikt bij AGV's?

Automated Guided Vehicles zijn uitgerust met een aantal veiligheidsoplossingen die bijdragen aan een risicovrije materiaalstroom. Tot de standaardcomponenten behoren laserscanners met verschillende veiligheidszones en bewakingsgebieden, maar ook beschermlasers voor het detecteren van zwevende obstakels. Deze autonome trucks zijn ook uitgerust met een noodstopschakelaar, om hen wanneer nodig eenvoudig tot stilstand te brengen.

Voor wie zijn AGV's geschikt?

Automated Guided Vehicles zijn op maat van ondernemingen die al een hoge mate van standaardisatie hebben in hun materiaalstroomprocessen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de standaardisatie van de ladingdragers en de regelmaat waarmee bepaalde ladingen van punt A naar punt B moeten worden getransporteerd. In het algemeen geldt: hoe meer standaardisatie, hoe efficiënter de automatisering. Vooral bij processen met meerploegendiensten is het bijzonder kostenefficiënt om AGV's te gebruiken.

Wat is een AMR?

De afkorting AMR staat voor Autonomous Mobile Robot, of Autonome Mobiele Robot. Een AMR is een zelfstandig werkende intelligente robot die wordt gebruikt om materialen of producten binnen een fabriek of magazijn te verplaatsen, en dit zonder menselijke tussenkomst. Een AMR lijkt op een AGV (Automated Guided Vehicle), maar kan zich zelfstandig aan zijn omgeving aanpassen door heel de omgeving te scannen met ingebouwde sensoren. Wanneer de AMR een obstakel op zijn traject detecteert, manoeuvreert hij hier zelfstandig omheen. Deze autonome robots zijn geschikt voor de volledige of gedeeltelijke automatisering van gestandaardiseerde processen in het goederentransport, waardoor de efficiëntie in magazijnen en logistieke centra merkbaar toeneemt.

Hoe werken autonome mobiele robots (AMR's)?

Een Autonome Mobiele Robot kan goederen van A naar B vervoeren zonder menselijke tussenkomst. Afhankelijk van het model gebruiken AMR's verschillende soorten technologieën, zoals lijngestuurde navigatie door middel van QR-codes of lasergestuurde navigatie. Autonome Mobiele Robots zijn meestal ontworpen als compacte platformwagens: dankzij hun beperkte hoogte kunnen ze direct onder transportrekken en -karren doorrijden, maar bijvoorbeeld ook palletten uit transferrekken tillen en deze zelfstandig naar hun bestemming brengen.

Waar worden autonome mobiele robots (AMR's) gebruikt?

Over het algemeen worden Autonome Mobiele Robots ingezet in de logistiek en in industriële omgevingen om leverings- en transportprocessen te automatiseren. Afhankelijk van het model kunnen Linde AMR's lasten gaande van 600 tot 1.500 kilo verplaatsen. Ze kunnen zelfs door elkaar heen worden ingezet, als onderdeel van complexe processen waarbij ook omstaanders en andere trucks betrokken zijn.

Wat zijn de voordelen van AGV's en AMR's?

Drie redenen om over te stappen op een AGV of AMR, of om een AGV of AMR toe te voegen aan uw logistieke vloot, zijn:

  1. Continue werking: AGV’s en AMR's kunnen 24/7 worden ingezet. Hierdoor kunnen interne transportprocessen geoptimaliseerd worden, aangezien de totale inzetbaarheid van machines aanzienlijk toeneemt.
  2. Lagere foutpercentages: AGV's en AMR's verhogen de veiligheid bij het verwerken van goederen. Er kunnen namelijk geen menselijke fouten worden gemaakt, waardoor er minder ongelukken in het magazijn zijn en er dus lagere kosten voor schade aan goederen of de infrastructuur van het gebouw zijn.
  3. Minder personeel: Repetitieve transporttaken kunnen geautomatiseerd worden. De investering in AMR's of AGV's kan zichzelf al snel terugbetalen, aangezien bij manueel bestuurde trucks het benodigde personeel alleen al goed is voor ongeveer 80% van de totale kosten.

Een bijkomend voordeel van AMR's is dat ze compact en veelzijdig zijn, omdat ze niet meer ruimte innemen dan de getransporteerde lastdrager. Dit betekent dat ze ook hyperefficiënt zijn in krappe ruimtes.

Zowel AGV's als AMR's kunnen eenvoudig in bestaande processen worden geïntegreerd, en kunnen qua hoeveelheid en configuratie worden aangepast aan de behoeften van de locatie.

Wat is het verschil tussen AGV's en AMR's?

Spreek je van AGV’s (Automated Guided Vehicles), dan heb je het over een totaalsysteem, bestaande uit de AGV met de hardware, een softwarebesturingssysteem en laadvoorzieningen. Automated Guided Vehicles hebben een breed scala aan toepassingen, waarbij de focus ligt op het transport van goederen van A naar B, zonder menselijke tussenkomst. Deze autonome trucks bewegen op gedefinieerde routes en gebruiken de vrije natuurlijke navigatie voor oriëntatie. Autonome mobiele robots (AMR's) daarentegen vertrouwen meer op flexibele navigatie, waarvoor geen extra infrastructuur nodig is, waarbij ook QR-codes worden gebruikt.

Hoe kunnen AMR'S de supply chain optimaliseren?

Autonome Mobiele Robots bereiken de grootste efficiëntiewinst in gebieden waarbinnen monotone magazijn- en transporttaken voortdurend worden herhaald. Deze autonome robots zijn prima geschikt om vervelende, tijdrovende transporttaken over te nemen waarbij mensen geen meerwaarde vormen. Ze zorgen voor meer transparantie en flexibiliteit in de goederenstroom, en kunnen in ploegendiensten worden geïntegreerd in de magazijnlogistiek. AMR's kunnen 24 uur per dag worden ingezet, en het vrijgekomen personeel kan worden ingezet bij andere, productievere taken

Welke taken voeren Autonome Mobiele Robots uit?

Tegenwoordig zijn er nauwelijks grenzen aan de mogelijke toepassingen van AMR's. Ze worden vooral ingezet in industriële toepassingen, zoals bij horizontaal transport of bij het bevoorraden van productielijnen. Ook in de logistiek en intralogistiek worden ze alsmaar belangrijker.

Wanneer wordt een AMR als autonoom beschouwd?

AMR's worden als autonoom geclassificeerd wanneer ze zelfstandig taken kunnen uitvoeren zonder menselijke tussenkomst. De uit te voeren taken moeten echter al bekend en duidelijk vooraf gedefinieerd zijn. Er zijn verschillende manieren om een Autonome Mobiele Robot te besturen: Bij sommige AMR's bevindt de besturingssoftware zich op de truck zelf, terwijl bij andere de robots geïntegreerd zijn in een centraal besturingssysteem dat transporttaken coördineert en optimale routes berekent voor elke taak.