Het logo van DB Schenker is reeds geruime tijd een vertrouwd beeld op de Belgische snelwegen, maar ook daarbuiten. Met zo’n 4.000 medewerkers in 28 strategisch gelegen logistieke centra en kantoren in de Benelux, biedt Schenker complete geïntegreerde services op het gebied van landtransport, luchtvracht, zeevracht, fairs & events, contractlogistiek en supply chain management. De internationale dienstverlener bestaat al meer dan 140 jaar en is sinds 2002 een zelfstandig onderdeel van spoorweggigant Deutsche Bahn (DB).
Tekst

DUURZAAMHEID EN VEILIGHEID

DB Schenker zet zich in om de meest duurzame, groene logistieke dienstverlener te worden. Ze doen dit door hun CO2-uitstoot zo klein mogelijk te houden en hun energieverbruik tot een minimum te herleiden.

Ook de veiligheid van de ladingen is een grote prioriteit. Ze bieden een breed gamma aan veiligheidsoplossingen aan waarmee de ladingen zowel tijdens de opslag als tijdens het transport optimaal beschermd zijn.

LOGISTIEKE UITDAGING

Als distributiebedrijf moet DB Schenker rekening houden met strenge hygiënische vereisten, zoals de HACCP-normen. Deze gelden voor elke onderneming die met voedsel in contact komt en moeten verhinderen dat de voedingsmiddelen aan verschillende soorten gevaar (schimmels, glas, chemische stoffen etc.) worden blootgesteld.

Branch director Dirk De Clercq is werkzaam in de contract logistics vestiging te Willebroek, waar ons werd uitgelegd hoe DB Schenker deze verwachtingen inlost: ‘Om aan de HACCP-normen te voldoen, zorgen we voor een dagelijkse reiniging van het vuil en stof op ons terrein. Een perfecte hygiëne is onontbeerlijk om onze goederen op een correcte manier op te kunnen slaan, en ze in een onberispelijke staat bij onze klanten te laten toekomen.’

Toen 27 jaar geleden op zoek werd gegaan naar een reinigingsmachine, speelden naast hygiëne ook kracht en robuustheid een grote rol: ‘De machine die we zochten, moest meerdere uren per dag ingezet kunnen worden en bestand zijn tegen de ruwe ondergrond waarop we toen werkten.’

Tennant reinigingsmachine DB Schenker
Tennant reinigingsmachine DB Schenker
Tekst

DE OPLOSSING VAN MOTRAC

Bij deze zoektocht werden verschillende merken uitgenodigd voor een demonstratie, maar uiteindelijk werd voor de 235 van Tennant gekozen. ‘De robuustheid van dit toestel sprong meteen in het oog, en we merkten dat de ruwe ondergrond geen enkel probleem vormde. Daarnaast viel ons op dat de vertegenwoordiger duidelijk zelf ook achter de machine stond, wat ons vertrouwen nog verder deed toenemen.’

De eerste ervaring met Tennant verliep positief en ook bij volgende aankopen werd steevast voor de Amerikaanse reinigingsmachines gekozen: ‘We ervaarden Tennant als een vernieuwend, sterk merk, met de nadruk op gebruiks- en onderhoudsvriendelijkheid.’

Dit uitte zich ook in de keuze voor de M17 veegschrobmachine, die momenteel wordt ingezet voor de dagelijkse reiniging van de 75.000m² grote werkvloer: ‘We kozen voor de M17 omdat hij gebruiksvriendelijk is, dankzij de gele aanraakpunten die aantonen waar het onderhoud precies moet gebeuren. Het Pro-Panel van deze reinigingsmachine regelt de borsteldruk en de waterhoeveelheid, wat een positief effect heeft op het gebruiksgemak. Ook de beschikbare hulpuitleg en de checklist, waardoor de machine slechts opstart wanneer de bestuurder verklaart dat alles in orde is, zien we als pluspunten van deze technologie.’

EN WAT VINDEN DE GEBRUIKERS ERVAN?

‘Onze vaste reinigingsmedewerker heeft onze M17 zelf getest bij de demonstratie, en liet nadien zijn voorkeur voor dit toestel blijken. Het is ook op zijn vraag dat we een achteruitrijcamera hebben laten installeren. We vonden zijn oordeel zeer belangrijk, want het is uiteindelijk hij die er heel de dag mee moet rijden!’

Tennant reinigingsmachine DB Schenker
Tennant reinigingsmachine DB Schenker